گزارش سفر دکتر لیراوی رئیس کانون انجمنهای صنفی آموزشگاههای  آزاد کشور به استان چهارمحال و بختیاری

رأس ساعت ۱۰:۳۰ دقیقه مورخ ۹/۱/۹۵ جلسه ایی با حضور دکتر لیراوی در سالن کنفرانس اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان چهارمحال و بختیاری با حضور مدیر کل ، اعضاء هیئت نظارت این اداره کل ، رؤسای و کارشناسان آموزشگاههای آزاد مراکز شهرستانها (شهرکرد، فارسان، بروجن، لردگان) و همچنین حضور چندین نفر از مدیران آموزشگاههای استان (خانم فتحی، آقای مرادی، آقای منصوری، آقای حاتمیان) تشکیل شد.

در ابتدا تلاوت آیاتی چند از قرآن کریم و سرود جمهوری اسلامی ایران.

در ابتدا مهندس تقی پور مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان صحبت کرد.

ایشان پس از خوشامدگویی و تبریک سال نو و همچنین بیان این نکته که سال جدید توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی با عنوان سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری شده است و چه بسیار نزدیک است این فرمایش رهبر با عمل و رفتاری که ریاست سازمان آموزش فنی و حرفه ای آقای دکتر سازگارنژاد که از همین ابتدای سال نظارت و بررسی مسائل و مشکلات مربوط به سازمان مورد نظر قرار گرفته و آقای دکتر لیرابی از روزهای ابتدایی سال شروع به بررسی مواردی در خصوص کانون انجمنهای صنفی سه استان یزد، اصفهان و اکنون چهارمحال و بختیاری پرداخته است. همچنین در ادامه گفتند: امیدواریم بتوانیم امسال با حضور دکتر سازگارنژاد در سازمان و همچنین حضور دکتر لیراوی به عنوان رئیس کانون انجمنهای صنفی کشور فعال تر از قبل انجمنهای صنفی و کانون انجمنهای صنفی استان را تشکیل بدهیم و با استفاده از رهنمودهای دکتر لیرابی بتوانیم بخش خصوصی و بخش دولتی را همانند دو بال که برای پیشرفت و توسعه سازمان آموزش فنی و حرفه ای در کنار یکدیگر و نه در مقابل هم هستند را تقویت نموده و برای رفع مشکلاتی از جمله رکود تولید داخلی، حل مشکل رکود اقتصادی، رفع بیکاری جوانان تلاش خود را کرده و با بستر سازی و آموزشهای درست و به روز بتوانیم سازمان را در این راستا یاری و کمک کنیم.

در ادامه رئیس آموزشگاههای آزاد استان سرکار خانم میراحمدی صحبت کرد.

ایشان در ابتدا گزارش عملکردی از سال ۹۴ موسسات آموزشگاههای آزاد استان ارائه نمودند و اضافه کرد که در سال ۹۴ به علل مختلف از جمله رکود اقتصادی و تحریم و تورم متأسفانه در کل کشور جذب کارآموز بسیار پایین بوده و این استان نیز از این قاعده مثتثنی نبوده و در حال حاضر چندین آموزشگاه  به علت عدم وجود کارآموز در مرخصی به سر می برند.

همچنین در خصوص ارتقاء مهارت مربیان آموزشگاههای آزاد استان گفت: متأسفانه کانون کشوری حمایتی در این خصوص از آموزشگاهها نداشته و به علت وضع اقتصادی و فشار مالی موجود در جامعه بسیاری از مربیان آموزشگاههای آزاد نمی توانند از این آموزشها بهره ببرند و ارتقاء آموزشها فقط منوط به شرکت در کلاسها و دوره هایی است که با توجه به هجوم مربیان در کشور در مرکز تربیت مربی کرج برگزار می گردد می شود.

ایشان عنوان نمود که استان چهارمحال و بختیاری از جمله معدود استانهایی است که در سال قبل اعتبارسنجی کلیه آموزشگاههای آزاد را انجام داده و تسهیلاتی که معادل یک میلیارد و چهارصد میلیون ریال می باشد طبق نظر هیئت نظارت استان در بین آموزشگاههای آزاد توزیع شده و از دکتر لیرابی تقاضا نمودند که در صورت امکان تسهیلات افزایش پیدا کرده و با کارمزد کمتری در اختیار آموزشگاههای آزاد قرار گیرد.

در ادامه مدیر آموزشگاه کامپیوتر استان آقای منصوری صحبت کرد.

ایشان در خصوص آموزشهای غیر رسمی که در جهاد دانشگاهی و اداره ارشاد اسلامی و همچنین تفاهم نامه هایی که آموزشگاههای آزاد می توانند با دیگر ارگانها در خصوص آموزش استانداردهای فنی و حرفه ای صحبت کردند و یادآور شدند که کلاسهای ارتقاء مهارت باید در همه حرفه ها و رشته ها صورت گیرد و مربی با ارتقاء مهارت بتواند آموزشهای جامع و کاملی را به کارآموزان با توجه به نیاز بازار و تغییر سطح علمی در حرفه های گوناگون ارائه دهد.

در ادامه کارشناس آموزشگاههای آزاد سرکار خانم رئیسی صحبت کرد.

ایشان مواردی را در خصوص کلاسهای ارتقاء مهارت و همچنین روش و رویه برگزاری این کلاسها بیان کردند و از دکتر لیرابی خواستار انسجام بخشیدن و سروسامان یافتن این دوره ها شدند و تقاضا کردند قوانینی را در سطح ستادی در کشور وضع نموده و این قوانین و مقررات به صورت جامع و کامل در اختیار استانها قرار داده شود . وی گفت: در حال حاضر جهت آموزشهای ارتقاء مهارت آموزشگاهها تعهد ۶ ماهه از آموزشگاهها دریافت می گردد که مشخص نیست با توجه به وضع مالی و فشار اقتصادی و همچنین نبود مربی و استاد با تخصص بالا آیا این آموزشها می تواند برگزار گردد یا خیر.

در ادامه خانم فتحی کوهی مدیر آموزشگاه آرایش و پیرایش این استان صحبت کرد.

ایشان از آقای دکتر لیرابی تقاضا کردند که از بین مربیان آموزشگاههای آزاد استانهای دیگر هم در کارگروه انجمنها عضوگیری شود و همچنین خاطر نشان کردند که در این استان مدیران آموزشگاههای فعال بسیاری حضور دارند و یادآور شد که این استان در سطح استانداردنویسی و تدوین و بازنگری استانداردهای آموزشی جزء سه استان اول می باشد و خواستار رسیدگی و توجه بیشتر کانون انجمن صنفی کشور به مشکلات آموزشگاههای استانها شد.

در ادامه آقای حاتمیان مدیر آموزشگاه کامپیوتر از شهرستان بروجن صحبت کرد.

ایشان در خصوص بیمه مؤسسات کارآموزی آزاد صحبت کردند و خواستار شدند که در برنامه های سال ۹۵ حتما این موضوع مورد بررسی و پیگیری قرار گرفته شود تا آموزشگاههای آزاد کشور نیز بتوانند از مزایا و شرایط مطلوبتری جهت بیمه داشته باشند.

 

 

 

سخنان دکتر لیراوی:

به نام خداوند جان آفرین                              حکیم سخن در زبان آفرین

خداوند بخشنده دستگیر                               حکیم خطاپوش پوزش پذیر

عزیزی که هرکس کز درش سربتافت                به هر درش که شد هیچ عزت نیافت

بسم الله الرحمن الرحیم

من سپاس بی کران و تشکر ویژه خود و هیئت مدیره کانون کشوری را ابلاغ دارم خدمت همه همکاران بخش دولتی و خصوصی و آموزشگاه داران مهم زحمتکش ویژه این استان. تشکر از آقای تقی پور بابت حمایتها و همکاری هایی که در این سفر داشتند. من معتقد به این هستم که باید در دل انجمنها و کانونها حضور پیدا کنم و با حضور در این جمع بتوانم کاری را انجام دهم به همین خاطر در همین ماه اول که به تازگی سکان این وظیفه را به دست گرفته ام از پشت میز و اتاق خود بیرون آمدم و با حمایت برادران گرامی جناب آقای تقی پور با طیب خاطر و با علاقه در جهت همکاری با بخش دولتی و تقویت اهداف بزرگان این مملکت که مرتب حرص و ولعشون این است که باید بخش دولتی در تمام عرصه ها فعال باشد. دوستان من لازم می دانم که یه مقداری مطالب عمومی به عنوان مقدمه بگویم و در آخر هم با آموزشگاههای آزاد چند کلمه خودمانی صحبت خواهم کرد.

من وقتی دیشب در این کوههای بعد از اصفهان و تونل آخری که به شهرکرد می رسد به این فکر می کردم که ردپای تمامی اجداد و پدران ما در این مسیرها و کوهها مشهود است و صدای پای قاطران و اسبها و اجداد را می شنوم که در این کوهها رفت و آمد می کردند و صدای کوله بار ها و صدای دستهای پدرانمان را برای زحمت و نان درآوردن می شنوم. من این تواناییها و دسترنجها را دیدم و می دانم مربوط به بخش غیر دولتی بوده و این سیطره که از کارهای دستی جاجیم و گلیم و قالی و ترمه بافی و …. همه غیر دولتی بوده است و مملکت ما حاصل دسترنج بخش خصوصی است و بیمه نداشتند و حقوق نداشتند و هر کجا می روی در این کشور پهناور بخش خصوصی را با شواهد و مدارک می بینیم.

انتظار من از شما این است که اگر متوجه شدید برنامه دارم و می خواهم کاری انجام دهم از من حمایت کنید و همینجا می گویم که من برنامه های زیادی دارم که می خواهم در کنار شما و با حضور فعال شما اجرایی کنم.  با توجه به سالهای تدریس اینجانب که حدود ۴۰ سال است و معتقد به مشورت و تعامل و دوستی هستم و اعتقاد به ریاست ندارم و معتقدم فرق هست بین رئیس و رهبر و فرق هست بین رئیس و مدیر.  من به شیوه خودم در سالها مدیریت که در دبستانها و راهنمائیها و …. مدیر بودم و با توجه به شاخه های زیادی از مدیریت که مطرح است، من مدیریت مربیگری هستم یعنی رئیسی نمی کنیم و مدیریت رئیسی در کلیه جنبه ها در مملکت ما وجود دارد. معتقدم  اگر یک مربی خوب درس نداد مدیر باید عوضش کند. معتقدم باید سوار ماشین شخصی ام بشوم و در استانها و کانونها بچرخم  و مشکلات را از نزدیک ببینم و جهت حل و فصل آنها کوشش کنم.

امسال و در آغاز سال ۹۵ با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری آمدیم این که اقدام و عمل را سر لوحه قرار دهیم و آمدیم وحدت و تعامل بخش  دولتی که دیدگاه ویژه ای به بخش خصوصی دارد را رقم بزنیم. آمدیم در این جلسه پربرکت ابتدای سال بنا به گفته رهبر معظم انقلابمان سالی باشد که  اقدام و عمل بنا نهاده شود.

با توجه به این که در کشور فکر مسمومی القا شده است که بخش دولتی و بخش غیر دولتی به خصوص در سازمان فنی و حرفه ای  باید از یکدیگر جدا شود و در روبروی هم قرار داده شود که این فکر کاملا اشتباهه و هر دو باید در کنار یکدیگر کار کنند و حتی به یکدیگر در جهت پیشبرد اهدافشان کمک کنند. مثلا در بخش دولتی به علت کمبود مواد مصرفی نمی تواند کلاس برگزار کند و باید بخش غیر دولتی به تمام معنی مورد حمایت قرار گیرد تا بتواند کمبود آموزشی را جبران کند.

در سال ۸۳ بعد از رفتن آقای دکتر سازگارنژاد ما ۱۱ هزار آموزشگاه داشتیم که از آن موقع به بعد ۵ هزار تا تعطیل شدند و ۵ هزار تا در حالت بلاتکلیفی مانده اند که آیا تعطیل کنند یا خیر و در کل ۱۰۰۰ آموزشگاه رو پا داریم. این واقعیتی است که باید بق نظر رهبر بپذیریم به نظر شما اقتصاد مقاومتی یعنی چی؟ یعنی باید بخش خصوصی را تقویت کنیم. اگر بخواهیم این را به منصه ظهور برسانیم باید فکر خوب کنیم. باید به نان و عزت توجه کنیم. بیاندیشیم که چگونه نان را با عزت به سفره آموزشگاهها ببریم؟ باید کارگروه بخش دولتی و خصوصی تشکیل دهیم. عزت باید برگردد چون عزت نیست آموزشگاهها تعطیل می کنند. چرا باید ۲۰۰ تا ۳۰۰ تا آموزشگاه باشد ولی ۳ انجمن صنفی وجود داشته باشد. باید تا ۶ ماه دیگر طبق گفته رهبر ۸ انجمن صنفی داشته باشید. و همین جا می گویم در صورتی بخش دولتی به بخش خصوصی اعتماد می کنند و همکاری دارند به شرطی که کارگروههای بخش خصوصی فعال باشد.

کارگروه همایش، کارگروه استاندارد، کارگروه بازرسی باید تشکیل شود. با تشکیل کارگروهها می توان همکاری بخش خصوصی و دولتی را افزایش داد. دیدگاه باید دیدگاه حمایتی باشد و مدیر کل این استان هم واقعا دیدگاه حمایتی است و از آموزشگاهها تیم سازی کنید یعنی ببینید در چه آموزشگاهی چه استعدادی نهفته است و می توان از آن استعداد بهره گرفت.

در زمان دکتر پرند متأسفانه توسعه مرکز دادند و مربیانی را استخدام کردند و بخش دولتی را بزرگ کردند. ولی اکنون هیچگونه آموزش موازی مد نظر نیست، جز در مواردی که آموزشگاههای آزاد نمی توانند در یک حرفه اجرا داشته باشند. این بخشنامه شده و بخشنامه در راه است و به استانها ارسال می گردد.

اغلب اختیارات را به کانونهای استانی واگذار می کنیم و برون سپاری انجام می دهیم. کانون کشوری به عنوان اتاق فکر است و فقط پلی بین مدیران ستادی و آموزشگاههای آزاد است. ضمنا این را بدانید هیئت نظارت مرکزی را تغییر می دهیم و اولین مصوبه این هیئت این است که ۴ نفر از افرادی که در انجمنها فعال هستند در استانها توسط رئیس کانون و مدیر کل به اتفاق انتخاب شوند به عنوان هیئت نظارت استانی و کسی که انتخاب می شود باید همه بخشنامه ها را بداند و از افرادی نباشد که صم بکم در یک جلسه هیئت نظارت حاضر می شود بدون آن که از قانون چیزی بداند.

عضو هیئت نظارت بودن به معنای بازوی مدیر کل بودن است باید اطلاعات لازم را در مورد تخلف آموزشگاهها بداند و در موارد مربوط به آموزشگاهها حکم مشاور را داشته باشد.

مراکز به هیچ عنوان گسترش پیدا نمی کند حتی مراکزی که نیمه کاره هستند.

مربیان مازاد به صورت خرید خدمات به آموزشگاه واگذار می شوند. آزمونهای ادواری را درخواست کردیم در جایی باشد که آموزشگاه آن رشته نباشد در مراکز شهرستانهای یک استان هم اجرا نگردد و فقط در مرکز استان اجرا گردد.

در یک استان وقتی مدیر کل و معاونین جهت تفاهم نامه با ادارات و ارگانهای اداری دیگر قرارداد امضاء می کنند می توانند نانی را به سفره آموزشگاههای آزاد بیاورند و همراه آن عزت و اجرا کننده این آموزشها می تواند آموزشگاههای آزاد استان باشد و بسیاری از مشکلات مالی و اقتصادی آموزشگاهها حل می شود و عزت آموزشگاههای آزاد توسط بخش دولتی حفظ شود و به عنوان پشتیبان بخش خصوصی می تواند باعث پیشرفت و توسعه سازمان گردد.

در بخش ارتقاء مهارت مربیان آموزشگاهها اقداماتی را انجام داده ایم از قبیل این که رشته ICDL درجه دو به صورت رایگان در مراکز آموزشی دولتی به مربیان آموزش داده شود و در عین حال تعهد مراکز دولتی نیز به این صورت پر می شود. یا این که آموزشهای کوتاه مدت نیز از مرکز تربیت مربی کرج به استانها واگذار شده و نیازسنجی آموزشی توسط هیئت نظارت انجام می گردد و بررسی می شود که در این برهه از زمان مربیان به چه آموزشهایی بیشتر احتیاج دارند و همان دوره در استان برگزار می گردد مثلا دوره مکاتبات اداری، که به صورت رایگان توسط مربیان آموزشی بخش دولتی انجام گیرد.

مرور برنامه کلی: با این فکر مسموم که سازمانی تشکیل شود در مقابل سازمان فنی و حرفه ای مبارزه می کنیم. ما داریم تعاملی بین بخش خصوصی و بخش دولتی ایجاد می کنیم.

برگشت نان و عزت به آموزشگاهها است.

نقش مشورتی کانون کشور برای کانونها و انجمنهای استانی است و ایجاد پل ارتباطی بین سازمان کانون کشوری و مدیران کل استانها است.

برنامه تمرکز زدایی است و دادن قدرت به کانون انجمن استان است. نه این که همه را برای کانون کشوری جمع کنیم.

در عین حال تحقیق و پژوهش را کنار نمی گذاریم و در این موارد سعی در بالا بردن سطح معلومات نمایید چه در استانها و چه در کانون کشوری. تألیف کتاب در رشته هایی که آموزشگاه از آن حرفه موجود است. در رشته های جدید منبع و کتاب آموزشی تألیف گردد.

علل عقب ماندن بخش خصوصی چیست؟ ۱٫ تورم و تحریم. ۲٫ سازمان و تغییر دیدگاهها ۳٫ عدم اعتقاد به بخش خصوصی ۴٫ بد عمل کردن کانون انجمن صنفی (تجهیزات، کیفیت آموزش)

در پایان بیان کردند که همه چیز زیر پوشش عزت و نان است. و تأکید کردند که کاری که انجام می گیرد باید برای خدا و ملت باشد.

IMG_8178 IMG_8157 IMG_8163